Протидія булінгу

Нормативні документи

Лист Міністерства освіти і науки України від 11.02.2020 №1/9-80 «Про затвердження наказу Міністерства освіти і науки України від 28 грудня 2019 року №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти»


ПОРЯДОК
реагування на випадки булінгу (цькування)

в Заліському-2 НВК у складі ЗОШ І-ІІІ ступенів та ДНЗ
Гуменецької сільської ради затверджений педагогічною радою 
(протокол №8 від 30.04.20202 р.)

I. Загальні положення
1.     Цей Порядок визначає механізм реагування на випадки булінгу (цькування) в Заліському-2 НВК у складі ЗОШ І-ІІІ ступенів та ДНЗ Гуменецької сільської ради.
2.     Терміни, використані у цьому Порядку, вживаються у таких значеннях:
кривдник (булер) - учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, яка вчиняє булінг (цькування) щодо іншого учасника освітнього процесу;
потерпілий (жертва булінгу) - учасник освітнього процесу, в тому числі малолітня чи неповнолітня особа, щодо якої було вчинено булінг (цькування);
спостерігачі - свідки та (або) безпосередні очевидці випадку булінгу (цькування);
сторони булінгу (цькування) - безпосередні учасники випадку: кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності).
3.     Проявами, які можуть бути підставами для підозри в наявності випадку булінгу (цькування) учасника освітнього процесу в закладі освіти, є:
-         замкнутість, тривожність, страх або, навпаки, демонстрація повної відсутності страху, ризикована, зухвала поведінка;
-         неврівноважена поведінка;
-         агресивність, напади люті, схильність до руйнації, нищення, насильства;
-         різка зміна звичної для дитини поведінки;
-         уповільнене мислення, знижена здатність до навчання;
-         відлюдкуватість, уникнення спілкування;
-         ізоляція, виключення з групи, небажання інших учасників освітнього процесу спілкуватися;
-         занижена самооцінка, наявність почуття провини;
-         поява швидкої втомлюваності, зниженої спроможності до концентрації уваги;
-         демонстрація страху перед появою інших учасників освітнього процесу;
-         схильність до пропуску навчальних занять;
-         відмова відвідувати заклад освіти з посиланням на погане самопочуття;
-         депресивні стани;
-         аутоагресія (самоушкодження);
-         суїцидальні прояви;
-         явні фізичні ушкодження та (або) ознаки поганого самопочуття (нудота, головний біль, кволість тощо);
-         намагання приховати травми та обставини їх отримання;
-         скарги дитини на біль та (або) погане самопочуття; пошкодження чи зникнення особистих речей; вимагання особистих речей, їжі, грошей; жести, висловлювання, прізвиська, жарти, погрози, поширення чуток сексуального (інтимного) характеру або інших відомостей, які особа бажає зберегти в таємниці;
-         наявність фото-, відео- та аудіоматеріалів фізичних або психологічних знущань, сексуального (інтимного) змісту;
-         наявні пошкодження або зникнення майна та (або) особистих речей.
4.     До булінгу (цькування) в закладі належать випадки, які відбуваються безпосередньо в приміщенні Заліського-2 НВК у складі ЗОШ І-ІІІ ступенів та ДНЗ та на прилеглих територіях (включно з навчальними приміщеннями, приміщеннями для занять спортом, проведення заходів, коридорами, роздягальнями, вбиральнями, їдальнею тощо) та (або) за межами закладу освіти під час заходів, передбачених освітньою програмою, планом роботи закладу освіти, та інших освітніх заходів, що організовуються за згодою директора ліцею, в тому числі дорогою до (із) ліцею.
5.     Ознаками булінгу (цькування) є систематичне вчинення учасниками освітнього процесу діянь стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, в тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, а саме:
-         умисне позбавлення їжі, одягу, коштів, документів, іншого майна або можливості користуватися ними, перешкоджання в отриманні освітніх послуг, примушування до праці та інші правопорушення економічного характеру;
-         словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи;
-         будь-яка форма небажаної вербальної, невербальної чи фізичної поведінки сексуального характеру, зокрема принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська, образи, жарти, погрози, поширення образливих чуток;
-         будь-яка форма небажаної фізичної поведінки, зокрема ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, завдання ударів;
-         інші правопорушення насильницького характеру.
6.     Суб'єктами реагування у разі настання випадку булінгу (цькування) в  ліцеї (далі - суб'єкти реагування) є:
-         служба освітнього омбудсмена;
-         служби у справах дітей;
-         центри соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді;
-         органи місцевого самоврядування;
-         адміністрація та інші працівники ліцею;
-         засновник (засновники) – Гуменецька сільська рада, або уповноважений ним (ними) орган – відділ освіти, КСіТ Гуменецької сільської ради;
-         територіальні органи (підрозділи) Національної поліції України.
7.     Суб'єкти реагування на випадки булінгу (цькування) в закладі діють в межах повноважень, передбачених законодавством та цим Порядком.
8.     Суб'єкти реагування здійснюють заходи, спрямовані на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в ліцеї згідно з Планом заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти, затвердженим центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки (Міністерством освіти та науки України).
9.     Педагогічні та інші працівники ліцею у разі, якщо вони виявляють булінг (цькування), зобов'язані:
-         вжити невідкладних заходів для припинення небезпечного впливу;
-         за потреби надати домедичну допомогу та викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;
-         звернутись (за потреби) до територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України;
-         повідомити керівника закладу освіти та принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування).

II. Подання заяв або повідомлень
про випадки булінгу (цькування) в
Заліському-2 НВК у складі ЗОШ І-ІІІ ступенів та ДНЗ
.

1.     Учасники освітнього процесу можуть повідомити про випадок булінгу (цькування), стороною якого вони стали або підозрюють про його вчинення стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу або про який отримали достовірну інформацію, керівника закладу освіти або інших суб'єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.
2.     У закладі освіти заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування) або підозру щодо його вчинення приймає директор НВК. Повідомлення можуть бути в усній та (або) письмовій формі, в тому числі із застосуванням засобів електронної комунікації.
3.     Директор НВК у разі отримання заяви або повідомлення про випадок булінгу (цькування):
-         невідкладно у строк, що не перевищує однієї доби, повідомляє територіальний орган (підрозділ) Національної поліції України, принаймні одного з батьків або інших законних представників малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування);
-         за потреби викликає бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги для надання екстреної медичної допомоги;
-         повідомляє службу у справах дітей з метою вирішення питання щодо соціального захисту малолітньої чи неповнолітньої особи, яка стала стороною булінгу (цькування), з'ясування причин, які призвели до випадку булінгу (цькування) та вжиття заходів для усунення таких причин;
-         повідомляє центр соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді з метою здійснення оцінки потреб сторін булінгу (цькування), визначення соціальних послуг та методів соціальної роботи, забезпечення психологічної підтримки та надання соціальних послуг;
-         скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) (далі - комісія) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення.

ІІІ. Порядок реагування
на доведені випадки булінгу (цькування)
 та застосування заходів виховного  впливу
1.     У разі підтвердження факту вчинення булінгу (цькування), за результатами розслідування та висновків комісії з розгляду випадку булінгу (цькування), керівник закладу повідомляє уповноважений підрозділ органів Національної поліції України.
2.     Комісія за результатами проведеного розслідування щодо з'ясування обставин на підставі заяви про булінг (цькування), визначених сторін булінгу (цькування), встановлених можливих причин булінгу (цькування) визначає необхідні заходи виховного впливу до сторін булінгу (цькування),  зокрема:
-         мету, конкретні завдання, зміст, методи та форми заходів виховного впливу;
-         критерії визначення співвідношення між запланованими та отриманими результатами заходів виховного впливу.
3.     Заходи виховного впливу до сторін булінгу (цькування) в закладі освіти застосовуються з метою:
-         відновлення та нормалізації відносин між сторонами булінгу (цькування) після відповідного випадку;
-         недопущення повторення випадку булінгу (цькування) між сторонами булінгу (цькування);
-         загальної превенції випадків булінгу (цькування) у закладі освіти.
4.     Моніторинг ефективності застосування заходів виховного впливу до сторін булінгу (цькування) та необхідність їх коригування визначає комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) в  ліцеї на черговому засіданні.
5.     Заходи виховного впливу реалізуються педагогічними працівниками ліцею, фахівцями служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді із залученням необхідних фахівців із надання правової, психологічної, соціальної та іншої допомоги, в тому числі територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України та інших суб'єктів реагування на випадки булінгу (цькування).
6.     Психологічний та соціально-педагогічний супровід застосування заходів виховного впливу у групі (класі), в якій (якому) стався випадок булінгу (цькування), здійснюють у межах своїх посадових обов'язків практичний психолог та соціальний педагог ліцею, зокрема:
-         діагностику рівня психологічної безпеки та аналіз її динаміки;
-         розробку програми реабілітації для потерпілого (жертви) та її реалізацію із залученням батьків або інших законних представників малолітньої або неповнолітньої особи;
-         розробку корекційної програми для кривдника (булера) та її реалізацію із залученням батьків або інших законних представників малолітньої або неповнолітньої особи;
-         консультативну допомогу всім учасникам освітнього процесу;
-         розробку профілактичних заходів.
7.     Педагогічні працівники, які працюють з класом чи групою, у якій зафіксовано випадок булінгу (цькування), забезпечують:
-         виконання рекомендацій комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти щодо доцільних методів навчання та організації роботи з учнями, причетними до булінгу (цькування) та їхніми батьками (законними представниками);
-         дотримання правил поведінки учасниками освітнього процесу в ліцеї, визначених Меморандумом про співпрацю між усіма учасниками освітнього процесу, законодавством України;
-         напрацювання спільно з здобувачами освіти правила взаємодії класу чи групи під час освітнього процесу.
8.     Батьки здобувачів освіти (законні представники) зобов’язані виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
9.     За моніторинг виконання запланованих заходів відновлення та нормалізації психологічного клімату в класі чи групі відповідає уповноважена особа або особа, яка її замінює у разі відсутності відповідно до наказу про склад комісії.

IV/ Відповідальність осіб,
причетних до булінгу (цькування)
згідно статті 173-4 Кодексу України
про адміністративні правопорушення.

1.     Відповідальність за доведені факти булінгу, вчинені учасниками освітнього процесу настає у відповідності до чинного законодавства та визначається рішенням суду.
2.     Відповідальність за доведені факти булінгу(цькування) вчинені учнями (малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти  років) у відповідності до чинного законодавства несуть їх батьки, або законні представники та визначаються рішенням суду. За свої дії громадяни від  шістнадцяти  років несуть відповідальність особисто.
3.     Працівники закладу, які  приховували/не реагували на вчинення булінгу в закладі освіти притягуються до дисциплінарної/адміністративної відповідальності за рішенням адміністрації НВК.
4.     Директор НВК за неповідомлення уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу в закладі притягується до адміністративної відповідальності  у відповідності до чинного законодавства за рішенням суду.


Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти

Відповідно до Закону України від 18 грудня 2018 року № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», який набрав чинності 19.01.2019 року Верховна Рада України постановила:
Внести зміни до таких законодавчих актів України:
1. У Кодексі України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., № 51, ст. 1122):
1) частину другу статті 13 після цифр "173" доповнити цифрами "173-4";
2) доповнити статтею 173-4 такого змісту:
"Стаття 173-4. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу
Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, - тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
2. У Законі України "Про освіту" (Відомості Верховної Ради України, 2017 р., № 38-39, ст. 380):
2) частину другу статті 25 «Права та обов'язки засновника закладу освіти» доповнити:
  • «здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
  • розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;
  • сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу».
Типовими ознаками булінгу (цькування) є:
• систематичність (повторюваність) діяння;
• наявність сторін - кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
• дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого";
2) частину другу статті 25 «Права та обов'язки засновника закладу освіти» доповнити:
  • "здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
  • розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;
  • сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу".
3) частину третю статті 26 «Керівник закладу освіти» доповнити :
• "забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:
• з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
• розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;
• забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);
• повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти".
5) у статті 53 «Права та обов'язки здобувачів освіти»:
У частині першій Здобувачі освіти мають право:
• Захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою.
• На отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування)".
Частину третю доповнити:
Здобувачі освіти зобов'язані: "повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб"
* Заява складається заявником власноруч.
* Заяву можуть подавати особи, яким виповнилося 14 років. Якщо свідком випадку булінгу стала особа, яка не досягла 14 років, то заяву подають батьки або особи, що їх замінюють.
* Заяви щодо випадків булінгу можна подавати до кабінету заступника директора з виховної роботи (2 поверх).
Заяви щодо випадків булінгу можна подавати до кабінету заступника директора з виховної роботи (2 поверх), щодня З 08.00 ДО 16.30
Відповідальна за розгляд скарг про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за відповідними заявами, а також за процедуру подання заяв про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб призначено заступника директора з виховної роботи Коваль Ірину Анатоліївну

Немає коментарів:

Дописати коментар